Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Plantebølgen har været i gang længe - også på landets restauranter. Det skriver Fødevarewatch.dk.

Her kan brancheorganisationen HORESTA berette om et stort skifte de senere år med stigende fokus på at have flere vegetariske retter og benytte mange flere plantebaserede ingredienser i opbygningen af retterne.

I en undersøgelse om forventninger og udfordringer til 2024 ude på spisestederne peger de adspurgte restauranter således på størst ændring i onlinebestillingerne, benyttelse af leveringstjenester og takeaway generelt. Omvendt oplever blot 6-7 pct. af restauranterne, at gæsterne ”efterspørger plantebaserede alternativer.”

”Langt de fleste restauranter har vegetariske retter på kortet, og det plantebaserede får fokus, hvor man også kombinerer produkterne i langt højere grad og lader det få ny berettigelse,” siger viceadm. direktør Jeppe Møller-Herskind.

Han anerkender, at tallene i medlemsundersøgelsen ser lave ud, og at plantebølgen langt fra har vokset sig stor - endnu.

”Kigger man på efterspørgslen, troede vi at det fyldte mere blandt vores medlemmer, men der er stadig tale om et marked, som skal modne sig. Men vi ser branchen helt klart navigere i det, og der er ingen tvivl om, at det kommer til at fylde mere i fremtiden,” lyder det fra Jeppe Møller-Herskind.

Ifølge undersøgelsen fylder de mere digitale løsninger altså betydeligt mere for gæsterne - og dermed også både for mindre og større restauranter, når der bestilles online, hentes takeaway eller bestilles via leveringstjenester.

Læs hele historien på fødewarewatch.dk – kræver login

Givskud Zoo er certificeret som Green Attraction

I mange år har Givskud Zoo - Zootopia arbejdet på at gøre driften af parken mere miljøvenlig og bæredygtig. Og nu har parken så fået et bevis på sit engagement i den grønne omstilling. Parken er nemlig blevet certificeret som en Green Attraction.

Log ind