Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Metroselskabet barsler med etableringen af M5, en ny metrolinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport. Planen er, at byggeriet starter i 2026 med afslutning i 2035. Det skriver Turisme24.dk.

Det betyder imidlertid, at naboer til det kommende metrobyggeri på Vesterbro kan se frem til byggestøj og opgravede gader.

Men hvad der rammer nabolaget, rammer også hotelgæster, som overnatter i området, og derfor frygter HORESTA, at hoteller på Vesterbro vil blive ramt på forretningen, når byggeriet går i gang ved Hovedbanegården, fordi gæster vælger at overnatte på hoteller uden byggestøj.

”Vi støtter metrobyggeriet, fordi det på mange måder skaber en langt bedre trafikafvikling i hovedstaden – også til gavn for turismen. Men konsekvenserne af det nye byggeri vil være meget store for mange hoteller, og derfor mener vi, at hotellerne bør kompenseres i byggeperioden,” siger HORESTAs viceadministrerende direktør, Jeppe Møller-Herskind.

Læs hele historien på turisme24.dk

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Log ind