Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Dansk turisme er tilbage på vækstsporet efter to udfordrende år. Selvom 2022 var præget af efterdønningerne af corona, krig og stigende priser, rundede turismeforbruget 150 milliarder kroner – de fleste steder i landet er man således over 2019-niveauet, før corona. Det fremgår af VisitDenmarks rapport Turismens økonomiske betydning 2019-2022.
For Bornholm har perioden 2019-2022 resulteret i en fremgang på hele 24 procent, svarende til 800 millioner kroner. Samlet set lå turismeforbruget på Bornholm på 3,9 milliarder kroner i 2022 mod 3,1 milliarder i 2019. Den flotte vækst placerer solskinsøen som nummer tre over kommuner med størst fremgang.
“Tallene er glædelig læsning og et udtryk for, at Bornholm trods sin beskedne størrelse leverer godt ind til dansk turismes positive udvikling. Den særegne natur er i sig selv et trækplaster, men uden investeringer i produktet og i markedsføringen ville vi ikke kunne levere i den grad, som vi ser her. Det er derfor også vigtigt fortsat, at dansk turisme sikres midler, der kan understøtte udviklingen bredt i hele landet,” siger Pernille Kofoed Lydolph, der er direktør i Destination Bornholm.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026