Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Københavns Kommune lagde i sin kommuneplanstrategi 2023 op til, at hoteludviklingen i kommunen skulle styres politisk gennem kvoter for blandt andet hotellers placering og størrelse.

Men forslaget faldt den 7. november, da kommunens økonomiudvalg drøftede sagen, og det er noget, som skaber glæde i HORESTA, der siden forslaget først blev kendt i offentligheden, har været kritisk over for forslaget. Det skriver Turisme24.dk.

Ét af HORESTAs argumenter er, at hotelmarkedet er selvregulerende, og at hotellerne ender med at blive placeret, hvor efterspørgslen er.

“Vi kan se, at markedet har demonstreret sin evne til at regulere hotelkapaciteten og fordele den på en måde, der imødekommer udbuddet såvel som efterspørgslen og dermed skaber sund balance. Der er også allerede foretaget investeringer i hoteller i ’ydre områder’ som Nordhavn, Sydhavn og Kastrup, hvilket tyder på en naturlig tilpasning til turistbehovet. Derfor er vi også meget glade for, at Københavns Kommune har sløjfet forlaget om hotelkvoter, da det i vores øjne er det helt forkerte værktøj at bringe i spil,” siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.

Læs hele historien på turisme24.dk

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet

Flere politikere på Københavns Rådhus ønsker nu strammere regler for udlejningscykler, som de mener fylder for meget på fortove og i gader. HORESTA udtalte sig om sagen i TV2 Kosmopol onsdag. Branchen bakker op om, at cyklerne ikke skal være til gene i bybilledet, og arbejder for at informere turister bedre.

Log ind