Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Skal restauranter, hoteller og turistvirksomheder kunne sige nej tak til kontanter? Det mener HORESTA, mens Ældre Sagen er imod. Forbrugerrådet Tænk har bedt parterne om at uddybe argumenterne.

HORESTAs kommercielle chef, Jeppe Møller-Herskind, siger:

“Vi har mange medlemmer, som har uhensigtsmæssige omkostninger forbundet med kontanterne pga. svind og aflevering af kontanterne. Husk også på, at byttepenge er noget, man i dag køber. Nogle skal måske køre op til 80 kilometer efter et indleveringsdepot (en bank, red.), og derudover skal de også bruge tid på at tælle kontanterne op. For andre virksomheder er kontanterne så vigtige, at det ikke er noget problem.”

Dertil svarer jurist og seniorkonsulent i Ældre Sagen, Louise Kambjerre Scheel:

“Vi ved, at der er mennesker, som har brug for at handle med kontanter. Den beskyttelse har de krav på og ret til, så de ikke bliver ekskluderet af samfundet. Kontantpligten er til for – som Forbrugerombudsmanden formulerer det – at hindre diskrimination af kontantkunder.”

Ifølge Nationalbanken blev 12 procent af alle betalinger i 2022 foretaget med kontanter.

Læs hele historien på taenk.dk

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet

Flere politikere på Københavns Rådhus ønsker nu strammere regler for udlejningscykler, som de mener fylder for meget på fortove og i gader. HORESTA udtalte sig om sagen i TV2 Kosmopol onsdag. Branchen bakker op om, at cyklerne ikke skal være til gene i bybilledet, og arbejder for at informere turister bedre.

Log ind