Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
I København skal man som restaurant- og cafegæst lede længere efter et bord i solen end tidligere.
For siden 2020 er antallet af udeserveringer faldet med 21 procent, viser en ny opgørelse, som Københavns Kommunes Teknik & Miljøforvaltning står bag, og som HORESTA har fået indsigt i. Det skriver Turistmonitor.dk.
I 2020 lå antallet af steder med udeserveringer i hovedstaden på 1.235 mens det i år ligger på 978.
Opgørelsen kommer netop som debatten om udeservering er på sit højeste, efter at et forslag fra et smalt flertal af politikere på rådhuset i maj blev stillet om at lukke for udeservering efter klokken 22.
Ifølge HORESTA giver det ikke, især med den nye opgørelse in mente, mening at begrænse udeservering yderligere.
“Vi har stor respekt for, at der skal være plads til alle. Også dem der har valgt at bosætte sig centralt. Men vi hører igen og igen, at udeserveringen fylder mere og mere i bybilledet, og at støjen gør det samme. Det er svært at tage alvorligt, når over en femtedel af udeserveringerne er forsvundet over de seneste tre år,” siger Jeppe Møller-Herskind, som er HORESTAs kommercielle direktør.
Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026