Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere end hver tredje udenlandske turist i Danmark er en gastroturist. Det skriver VisitDenmark i en pressemeddelelse.
I 2017 var der 1,3 millioner udenlandske gastroturister på besøg i Danmark. Sidste år steg det antal med hele 49 pct. til 1,9 millioner, hvilket udgør flere end hver tredje internationale turist.
Stigningen er ikke blot en afspejling af den generelle vækst i antallet af gæster, der krydser den danske grænse, for andelen af gastroturister var markant højere i 2022 end i 2017. I 2017 var andelen af gastroturister 22 procent, mens den andel var steget til 34 procent i 2022, svarende til en stigning på hele 574.000 på fem år.
Det er særligt nordmænd, tyskere og briter, der søger nye madoplevelser i Danmark. 45 procent af nordmændene svarer i en turismeundersøgelse fra VisitDenmark, at de i høj eller afgørende grad har haft madoplevelser som en årsag til at rejse til Danmark. Det samme gælder for 38 procent af tyskerne og briterne. Da VisitDenmark målte på samme parameter i 2017, gjaldt det for 38 procent af nordmændene og 21 procent af tyskerne.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026