Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Flere restauranter har indført gebyrer til gæsterne, hvis de har fyldt mere på tallerkenen, end de kunne spise.

En af restauranterne er Maki Sushi, der har haft åbent i seks år, men indførte konceptet for omkring halvandet år siden, fortæller medejer Najim Mohammadinzhad til Jyllands-Posten.

”Vi oplevede, at folk ikke tænkte over, hvor meget de kunne spise. Det betød, at vi blev nødt til at smide rigtig meget ud, hvilket er ærgerligt, og som selvfølgelig også koster os penge,” fortæller han.

Ifølge HORESTA bliver branchen stadig mere opmærksom på at mindske madspild.

”Madspildsinitiativer fylder helt utroligt meget, både ift. hvordan man sammensætter sine menuer, men også hvor meget man fylder på tallerknerne. F.eks. ved at servere lidt mindre af en sideret, mens man samtidigt gør gæsterne opmærksomme på, at de kan få mere, hvis de vil have det,” siger kommerciel direktør, Jeppe Møller-Herskind til Jyllands-Posten.

Deltag i ESG-workshop til Hotel Insights 2025

Hvordan arbejder din virksomhed med ESG-rapportering? Deltag og få inspiration i ESG-workshop efter Hotel Insights 2025. Her går vi helt tæt på dine egne data og giver dig konkret sparring.

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Log ind