Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere restauranter har indført gebyrer til gæsterne, hvis de har fyldt mere på tallerkenen, end de kunne spise.
En af restauranterne er Maki Sushi, der har haft åbent i seks år, men indførte konceptet for omkring halvandet år siden, fortæller medejer Najim Mohammadinzhad til Jyllands-Posten.
”Vi oplevede, at folk ikke tænkte over, hvor meget de kunne spise. Det betød, at vi blev nødt til at smide rigtig meget ud, hvilket er ærgerligt, og som selvfølgelig også koster os penge,” fortæller han.
Ifølge HORESTA bliver branchen stadig mere opmærksom på at mindske madspild.
”Madspildsinitiativer fylder helt utroligt meget, både ift. hvordan man sammensætter sine menuer, men også hvor meget man fylder på tallerknerne. F.eks. ved at servere lidt mindre af en sideret, mens man samtidigt gør gæsterne opmærksomme på, at de kan få mere, hvis de vil have det,” siger kommerciel direktør, Jeppe Møller-Herskind til Jyllands-Posten.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Med ministerbesøg i Bella Center fulgte nye midler til dansk mødeturisme
25-11-2025
-
Finalefeltet er sat: Seks kokke og tjenere klar til Årets Kok og Årets Tjener 2026
25-11-2025
-
Wolt afviser konkurrence som årsag til fjernet prisklausul
25-11-2025
-
Mette Ravn stopper som direktør for Himmerland: Afløser er fundet
25-11-2025
-
Stjernekokke skal sætte turbo på dansk madturisme
25-11-2025
-
Marienlyst Strandhotel kåret som Danmarks bedste konferencehotel – igen
25-11-2025
-
Hotel med 100 værelser på vej i Viborg
25-11-2025
-
Danske kæder løber med førertrøjen på Københavns fastfoodmarked
25-11-2025