Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere restauranter har indført gebyrer til gæsterne, hvis de har fyldt mere på tallerkenen, end de kunne spise.
En af restauranterne er Maki Sushi, der har haft åbent i seks år, men indførte konceptet for omkring halvandet år siden, fortæller medejer Najim Mohammadinzhad til Jyllands-Posten.
”Vi oplevede, at folk ikke tænkte over, hvor meget de kunne spise. Det betød, at vi blev nødt til at smide rigtig meget ud, hvilket er ærgerligt, og som selvfølgelig også koster os penge,” fortæller han.
Ifølge HORESTA bliver branchen stadig mere opmærksom på at mindske madspild.
”Madspildsinitiativer fylder helt utroligt meget, både ift. hvordan man sammensætter sine menuer, men også hvor meget man fylder på tallerknerne. F.eks. ved at servere lidt mindre af en sideret, mens man samtidigt gør gæsterne opmærksomme på, at de kan få mere, hvis de vil have det,” siger kommerciel direktør, Jeppe Møller-Herskind til Jyllands-Posten.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Regeringen lemper emballagekrav efter hård kritik
12-09-2025
-
Regeringen vil bane vej for lavere moms på fødevarer
12-09-2025
-
Stigende turistafgift gav ikke færre endagsturister i Venedig
12-09-2025
-
Bornholm samler nordisk turismekonference
12-09-2025
-
60 mio. kr. til 15 nye turismeprojekter
12-09-2025
-
Ustabilt vejr ramte sjællandske forlystelsesparker
12-09-2025
-
Trods store regionale forskelle: Campingpladser melder om fremgang
12-09-2025
-
Udland: AI giver kokke og hoteller nye værktøjer mod madspild
12-09-2025