Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Vanen tro oplevede danske restauranter en sand stjerneregn, da Michelin Guide Nordic Countries i sidste måned uddelte hæder og ære til de bedste spisesteder i de nordiske lande. I 2022 blev der uddelt 41 michelinstjerner til 29 danske restauranter. I år voksede det antal til 46 stjerner fordelt på 33 restauranter, skriver Finans.dk.
For dansk turisme handler stjernerne også om Danmarks muligheder for at tiltrække udenlandske gastroturister.
I 2017 var der 1,3 millioner udenlandske gastroturister på besøg i Danmark. I 2022 var det antal steget med hele 49 procent til 1,9 millioner, og de udgjorde flere end hver tredje internationale turist.
Ifølge Visit Denmark er andelen af gastroturister fortsat større i de danske storbyer end i resten af landet i 2022. Men især er der kommet mange flere udenlandske gastroturister til ude i landet siden 2017.
Her var andelen af gastroturister således 22 procent, altså to ud af fem udenlandske kystturister var gastroturister. I 2022 er andelen steget til 34 procent, svarende til at hver tredje udenlandske kystturist nu er en gastroturist.
I alt er der kommet hele 574.000 flere af dem i 2022 sammenlignet med 2017.
Læs hele historien på finans.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA foreslår register over Airbnb-udlejere
09-06-2026
-
Ny restaurantkæde skal koble natur og mad
09-06-2026
-
Fødevaremoms kan blive udskudt til efter 2027
09-06-2026
-
Hotel Sanders fordobler overskuddet
09-06-2026
-
Hotelchef skifter til direktørpost i Skagen
09-06-2026
-
Skagen vil styrke sin gastronomiske position med Michelin-støtte
09-06-2026
-
Historisk hotel bliver del af international kæde
09-06-2026
-
Internationalt: Amsterdam hæver turistskatten markant
09-06-2026