Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Coronarestriktionerne satte en solid dæmper på turismen verden over - også i Danmark. Det kunne blandt andet ses på et skarpt fald i antallet af overnatninger på danske vandrerhjem. I 2019 var der over to millioner overnatninger på danske vandrerhjem. Året efter under coronanedlukninger og med rejserestriktioner var det tal halveret. Men i 2022 var antallet ikke bare tilbage på niveauet fra før corona, det var øget med hele 13 procent og lå på over 2,4 millioner overnatninger. Det viser tal fra Danmarks Statistik, ifølge Kristeligt-Dagblad.dk.
Og det er der en række forklaringer på, siger Sebastian Zenker, som er professor i marketing på CBS og forsker i turisme. Den altoverskyggende grund er, at Danmark i løbet af de seneste år har fået stor succes som ferieland.
''Danmark har op igennem 2010'erne fået mere og mere held med at tiltrække turister. Danmark er blevet nævnt i rejseguides som en unik destination, København har fået omtale som en af verdens mest bæredygtige byer, og danske restauranter har også haft en effekt. ''Vandrerhotellerne findes især omkring de større byer som København og Aarhus, og byferien har fået stor succes i løbet af de sidste mange år,” siger han.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026