Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Supermarkedskæden Meny vil i løbet af få år etablere 15 nye særlige takeaway-køkkener i nogle af sine forretninger landet over, skriver Børsen. Meny bliver franchisetager hos virksomheden Noahs. Det betyder, at supermarkedet betaler firmaet en pris for at benytte konceptet, opskrifter og brand, mens indtjening, omkostninger og investeringer alene ligger hos Meny.

Idéen er, at Meny tilbyder takeaway fra 14 forskellige cuisines og op til 100 forskellige retter. Tilberedningstiden skal ligge på maks. 15 minutter, og kunden kan enten hente maden i nogle bokse uden for Meny eller få det leveret via Wolt eller Just Eat.

Ifølge HORESTA er det en trend, der tager udgangspunkt i et generelt voksende takeaway-marked.

“Der er sat skub i udviklingen under coronakrisen, men takeaway-markedet er virkelig også vokset i kraft af digitaliseringen og fokusset på convenience blandt danskerne. Det betyder, at den her form for restaurationsdrift blot kommer til at fortsætte med at vokse,” vurderer Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.

Læs hele historien her.

Restaurantbesøg er stagneret på højt niveau

Danskerne foretog i alt 454 mio. besøg på restauranter, caféer, fastfoodrestauranter og andre udespisesteder i 2023. Selvom tallet er højt, er der tale om en lille nedgang fra året før. Særligt kaffe to go og kaffebarer har mærket tilbagegang.

Log ind