Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

På baggrund af en række klager i perioden 2021 til 2023 er syv selskaber nu politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for brud på kontantreglen. Det skriver Fødevarewatch.dk.

Det drejer sig bl.a. om Casablanca Aarhus ApS, V21 A/S (Værftets Madmarked), Mash Århus ApS, Streetfood Aalborg ApS og Scandic Hotel A/S.

Ifølge kontantreglen i betalingsloven skal virksomheder, der tager imod kort- og mobilbetalinger, også tage imod kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00-22.00. Overtrædelse af kontantreglen kan straffes med bøde.

Debatten om kontantpligten blusser med mellemrum op blandt både restaurationsbranchen og i dagligvaresektoren, fordi forbruget af kontanter gennem årene er dykket kraftigt, mens håndteringen bliver stadig mere besværlig og omkostningstung.

”Det giver ingen mening, at vi i 2023 fortsat pålægger virksomheder at tage imod kontanter. Selvfølgelig skal gældende lovgivning overholdes, men loven er forældet i en tid, hvor selv det offentlige har gennnemdigitaliseret kontakten med borgerne”, udtaler politisk chef Maria Olafsson fra HORESTA.

Læs hele historien på fødevarewatch.dk – kræver login

Horesta advarer mod flere Airbnb-dage i Silkeborg

Silkeborg Kommune overvejer at hæve loftet for korttidsudlejning af helårsboliger fra 70 til 100 dage om året. HORESTA opfordrer kommunen til at fastholde den nuværende grænse og advarer mod skævvridning af konkurrencen på overnatningsmarkedet.

HORESTA advarer mod nyt Airbnb-loft i Midtjylland

Korttidsudlejning er ikke kun en udfordring i storbyerne. Midtjysk kommune overvejer nu at hæve loftet for korttidsudlejning fra 70 til 100 dage om året. Det får HORESTA til at advare mod en beslutning, der vil ramme lokale overnatningsvirksomheder uden at løse et reelt behov.

Log ind