Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
På baggrund af en række klager i perioden 2021 til 2023 er syv selskaber nu politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for brud på kontantreglen. Det skriver Fødevarewatch.dk.
Det drejer sig bl.a. om Casablanca Aarhus ApS, V21 A/S (Værftets Madmarked), Mash Århus ApS, Streetfood Aalborg ApS og Scandic Hotel A/S.
Ifølge kontantreglen i betalingsloven skal virksomheder, der tager imod kort- og mobilbetalinger, også tage imod kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00-22.00. Overtrædelse af kontantreglen kan straffes med bøde.
Debatten om kontantpligten blusser med mellemrum op blandt både restaurationsbranchen og i dagligvaresektoren, fordi forbruget af kontanter gennem årene er dykket kraftigt, mens håndteringen bliver stadig mere besværlig og omkostningstung.
”Det giver ingen mening, at vi i 2023 fortsat pålægger virksomheder at tage imod kontanter. Selvfølgelig skal gældende lovgivning overholdes, men loven er forældet i en tid, hvor selv det offentlige har gennnemdigitaliseret kontakten med borgerne”, udtaler politisk chef Maria Olafsson fra HORESTA.
Læs hele historien på fødevarewatch.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge hoteliværksættere udvider med tredje hotel
23-06-2026
-
HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark
23-06-2026
-
Hotelchef i Vejle skifter spor efter fire år
23-06-2026
-
Beskæftigelsen holder kursen – men væksten aftager
23-06-2026
-
Regeringen lægger op til dyrere kød
23-06-2026
-
Emballageregning skaber uro hos producenter
23-06-2026
-
Internationalt: Venedig vil skrue op for turistafgiften
23-06-2026