2023 tegner sig til at blive svært for den danske hotel- og restaurationsbranche, og særligt starten på året tegner sig til at blive en tung omgang for branchen, siger politisk direktør i Horesta, Kristian Nørgaard til FødevareWatch:

”Vi kan se, at første kvartal bliver sværest – det er den overordnede forventning til 2023,” siger han og fortæller videre, at der dog er udsigt til at kunne ånde lettere op jo længere hen på året, vi kommer:

”Fjerde kvartal er der, hvor man forventer den mindste tilbagegang og det bedste kvartal,” siger Kristian Nørgaard.

I en medlemsundersøgelse svarer cirka en fjerdedel, at de kigger ind i et 2023, der tegner sig til at blive bedre, mens en fjerdedel forventer, at året kommer til at ligne 2022. Den sidste halvdel af medlemmerne forventer, at 2023 bliver værre end 2022.

Ifølge Kristian Nørgaard er alting dog så uforudsigeligt og vanskeligt, at det er svært egentlig at spå om fremtiden og det kommende år.

Med det sagt er branchen af de seneste års kriser blevet godt rustet - og den står ifølge de tre Horesta-direktører stærkere, end den længe har gjort.

Brancheorganisationens adm. direktør, Pia E. Voss, fremhæver blandt andet det, at krisen har tvunget mange i hotel- og restaurationsbranchen til at være skarpe på, hvor den gode forretning for dem ligger.

Derigennem har man, siger kommerciel direktør Jeppe Møller-Herskind, også fået skabt en økonomisk bæredygtig og lønsom forretning, der gør, at mange i dag er bedre stillet, end de var før krisen.

https://fodevarewatch.dk/servering/article14630093.ece

Ny krise truer: Direktør i HORESTA frygter hårdt 2023

Vi er trådt ind i 2023. Og den gamle tese om, at nye år byder på nye udfordringer, gør sig i den grad gældende i hotel- og restaurationsbranchen. Børsen har taget temperaturen på branchen og har talt med adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss.

Dagligvarekæde i stort sats: Vil åbne 15 takeaway-steder i landet

Supermarkedskæden Meny vil i løbet af få år etablere 15 nye særlige takeaway-køkkener i nogle af sine forretninger landet over, skriver Børsen. Meny bliver franchisetager hos virksomheden Noahs. Det betyder, at supermarkedet betaler firmaet en pris for at benytte konceptet, opskrifter og brand, mens indtjening, omkostninger og investeringer alene ligger hos Meny.

Log ind