Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Fra Kragenæs Havn i Torrig på Lolland kan man sejle gennem Smålandsfarvandet og forbi det dusin øer, som flyder i området. Derimellem rammer man Vejrø. En ø i ordets simpleste forstand: isoleret, høje træer og frodigt buskads, skriver Børsen.

Om sommeren kan ferieturister strømme til Vejrø – det kan de i grunden gøre hele året – om de er stærkere til vands eller i luften. Men det er ikke kun rejsende med solcreme og strandhatte i tasken, der er velkomne. Siden adm. direktør i Saxo Bank Kim Fournais købte øen tilbage i 2005, har det været ambitionen at rykke Vejrø op i den absolutte mødetopliga, hvor virksomheder og ledergrupper, der jagter anderledes omgivelser end de klassiske hvide konferencelokaler, kan valfarte til.

“Jeg ville tage noget, der hverken kulturelt, økonomisk, energi- eller bæredygtighedsmæssigt egentlig hang sammen og transformere det,” siger han.

Første punkt på dagsordenen var at bygge en ny havn fra bunden. Derefter kom restauranten og hotellet. De første otte år gik med bare at bygge. Det krævede flere lokalplaner, naturrapporter, en vis mængde bureaukrati – og en stor portion penge.

Log ind