Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Forbrugerombudsmanden har modtaget en række klager over, at en cafékæde har afvist at tage imod kontanter som betaling. Ifølge betalingsloven skal en virksomhed som udgangspunkt tage imod kontanter mellem kl. 06.00 og 22.00, medmindre der er tale om fjernsalg eller et ubemandet selvbetjeningsmiljø, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Kunderne, der har klaget til Forbrugerombudsmanden, blev afvist ved kassen hos virksomheden, bl.a. med begrundelserne, at caféen ikke havde byttepenge, og at caféen ikke modtog kontanter p.g.a. risikoen for indbrud.
Virksomheden har oplyst, at de ikke tog imod kontanter i caféerne, bl.a. af hensyn til smittefaren i forbindelse med coronapandemien samt risikoen for indbrud. Kontantreglen tager allerede højde for risikoen for tyveri og indbrud ved at begrænse kontantpligten til dagtimerne.
Kæden har meddelt Forbrugerombudsmanden, at de fremover vil tage imod betaling med kontanter.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026