Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en række klager over, at en cafékæde har afvist at tage imod kontanter som betaling. Ifølge betalingsloven skal en virksomhed som udgangspunkt tage imod kontanter mellem kl. 06.00 og 22.00, medmindre der er tale om fjernsalg eller et ubemandet selvbetjeningsmiljø, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Kunderne, der har klaget til Forbrugerombudsmanden, blev afvist ved kassen hos virksomheden, bl.a. med begrundelserne, at caféen ikke havde byttepenge, og at caféen ikke modtog kontanter p.g.a. risikoen for indbrud.

Virksomheden har oplyst, at de ikke tog imod kontanter i caféerne, bl.a. af hensyn til smittefaren i forbindelse med coronapandemien samt risikoen for indbrud. Kontantreglen tager allerede højde for risikoen for tyveri og indbrud ved at begrænse kontantpligten til dagtimerne.

Kæden har meddelt Forbrugerombudsmanden, at de fremover vil tage imod betaling med kontanter.

Læs hele historien her.

Forbrugerombudsmanden: Disse restauranter kan afvise kontanter

Forbrugerombudsmanden har afgjort, hvilke krav der skal opfyldes, for at en restaurant kan undlade at modtage kontanter. Afgørelsen har særlig betydning for restauranter med selvbetjeningskiosker, hvor personalet ikke har kontakt med kunder i bestillings- og betalingsprocessen.

Log ind