Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

At sommerens Tour de France-start i Danmark blev lidt af et tilløbsstykke, behøvede man blot at se få minutter af etaperne i tv for at opdage. Cykelfans og almindeligt nysgerrige stod skulder ved skulder og nogle steder i flere rækker langs ruten for at se en samling af verdens bedste cykelryttere slå sig løs på Sjælland, Fyn og i Jylland, skriver Turistmonitor.dk.

Nu har arrangørerne af den danske Tour-start forsøgt at få sat tal på tilstrømningen. Så præcist, som det nu kan lade sig gøre til et arrangement uden billetsalg og tælleapparater.

Med hjælp fra en ny målemetode lander det samlede tilskuertal på godt 1,6 millioner - eller helt præcist 1.664.789 mennesker fordelt på de tre etaper. Ud af 1,6 millioner var 722.167 turister, skriver Grand Départ Copenhagen Denmark i en pressemeddelelse.

”Tour de France og Grand Depart fik i den grad sat Danmark på verdenskortet. Tourstarten var en markant eksponering af Danmark og danskerne, og de mange medieomtaler og tv-transmissionerne har uden tvivl været med til at opbygge kendskab og lyst til at rejse til hertil,” siger adm. direktør i VisitDenmark Jan Olsen i pressemeddelelsen.

Du kan læse hele analysen her.

Læs hele artiklen her.

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Log ind