Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Manglen på internationale turister har trukket dybe slæbespor verden over, og dansk turisme står over for en seriøs genstart for at finde tilbage på et niveau, der minder om 2019. Danske Destinationer ser genstarten som en oplagt mulighed for at tune Danmarks turismeprodukt, så vi kan stå distancen i kampen om de internationale gæster og gøre dansk turisme mere konkurrencedygtig på den lange bane, skriver Herning Folkeblad.

Selvom danskerne generelt har et højt fokus på bæredygtighed i egen husholdning og ofte høster internationale roser, er dansk turisme kommet bagud i forhold til vores nordiske naboer, når det handler om bæredygtig destinationsudvikling. Det kan betyde, at Danmark bliver overhalet indenom. Det skal et nyt toårigt projekt kaldet »Bæredygtige destinationer i praksis« gøre op med. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med knap tre millioner kroner.

”Viljen til bæredygtighed inden for turisme er stor, men vi mangler et fælles sprog og forståelsesramme for, hvad bæredygtighed egentlig er. Det handler om meget mere end at genbruge sine håndklæder og skifte plastikflasken ud med glaskarafler. Ud fra et miljømæssigt, men i høj grad også socialt og økonomisk perspektiv skal vi geare vores turismeprodukt til morgendagens turisme, så vi kan imødekomme den øgede efterspørgsel på langtidsholdbare løsninger fra fremtidens forbrugere. Den rejse er vi utroligt glade for, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bakker op om,” siger Jens Müller, som er formand for brancheforeningen Danske Destinationer.

Log ind