Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Røde og hvide farver har i snart fire uger prydet de danske hjem både inde og ude. Men det er ikke kun flagene og fodboldtrøjerne, der hører til kampen. En undersøgelse foretaget af Just Eat før EM viste nemlig, at takeaway hører sig til fodbold for danskerne. Det viste sig til kampen i forgårs, hvor der var 10 pct. flere bestillinger på Just Eat end onsdag sidste uge. Inden EM spåede tæt på halvdelen af danskerne særligt italiensk og pizza til at være det ultimative måltid til fodboldkampen.

”Pizza er typisk det mest solgte takeaway, og det var også, hvad folk selv forventede at bestille til kampene. Men det viser sig at være burger og pommes fritter, der har vundet frem under EM 2020. Jeg tænker dog godt, det kan nå at ændre sig, når Italien spiller på søndag, for mon ikke mange vælger netop nationalretten, når de ser finalekampen fra stuerne,” siger Carsten Boldt.

Indsigter fra undersøgelsen:

  • Størstedelen af danske fodboldfans – ca. 82% - spiser oftest eller til tider mad, når de ser en kamp
  • Størstedelen af danskerne – ca. 82% - ser helst fodbold i sit eget hjem
  • Typisk indeholder de måltider danske fodboldfans spiser til kampen kød – ca. 87%
  • Italiensk er danske fodboldfans foretrukne køkken – ca. 40% - når de ser fodbold
  • Når danske fodboldfans bestiller mad før eller under en kamp, vælger størstedelen pizza – ca. 40% - burger – ca. 25% - og pommes frittes – ca. 20%
  • Væsentligt flere mænd bestiller burger – ca. 28% - hvor kvinder hellere bestiller kebab – ca. 17%
  • Flest danske fodboldfans spiser under første halvleg – ca. 22%
  • Danske fodboldfans kommer til at se EM 2020 med deres venner – ca. 43% eller deres partner – ca. 30%

Log ind