Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Østjyske hoteller og restaurationer har i månedsvis under nedlukning og restriktioner med længsel set frem til igen at få gæster og at kunne holde møder, konferencer og fester. Nu er kunderne der, men det er personalet ikke, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge fortæller Jens Rysgaard, ejer af boutique- og designhotellet Oasia i Aarhus.

”Vi må først ringe ud til noget løst tilknyttet personale og spørge, om de kan hjælpe os på en given dato, inden vi tør sige ja til et arrangement. Tidligere sagde vi bare ja, hvis vi havde et ledigt lokale,” fortæller Jens Rysgaard.

Han ejer flere hoteller i Jylland og kan berette om en generel mangel på kokke, tjenere og rengøringsfolk.

Læs hele historien her.

Hotellerne fortsætter fremgang i overnatninger trods påskeeffekt

Friske overnatningstal for hotelbranchen viser 1,68 mio. overnatninger i april. Det svarer til en fremgang på 2,9 pct. sammenholdt med april sidste år. Fremgangen sker endda på trods af, at påsken sidste år lå sent og derfor trak april op i 2025. Tallene er relativt upåvirket af den internationale usikker – for nu.

Søvnturisme vinder frem blandt danskerne

Flere danskere vælger ferier med fokus på ro, velvære og bedre søvn. Hos rejsearrangøren Sunweb er efterspørgslen på hoteller med særlige søvnfaciliteter steget markant de seneste år.

Log ind