Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Tyskere, svenskere og nordmænd har fået markant mindre lyst til at rejse til udlandet som følge af COVID-19, og en større andel end normalt foretrækker at holde ferie i hjemlandet. Det viser en analyse fra VisitDenmark, som er baseret på 4.000 webinterview med tyskere, svenskere og nordmænd i slutningen af august.
Der er dog stadig en andel, som overvejer at rejse til udlandet de kommende seks måneder. 39 procent af svenskerne og 34 procent af nordmændene har planer om at rejse til udlandet, mens tallet for tyskerne er noget højere, nemlig 47 procent.
Mange af dem, som overvejer at rejse, er dog tilbageholdende med at booke, fordi de vil se udviklingen i COVID-19 situationen an, viser undersøgelsen.
”COVID-19 har lagt en kraftig dæmper på rejselysten, og samtidig har de mange restriktioner gjort det både besværligt og usikkert at rejse. Turismen er dybt afhængig af, hvordan smitten udvikler sig, og hvordan det bliver håndteret i de enkelte lande,” siger marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen.
Analysen viser dog også positive tegn. Danmark fastholder nemlig sin position som et attraktivt feriemål på alle tre markeder, og København rykker endda op på listen over foretrukne storbydestinationer i udlandet.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026