Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Selv om staten tilbyder at betale en stor del af lønnen for hjemsendte ansatte i coronaramte virksomheder, er situationen for landets hoteller og restauranter så slem, at fagforeningen 3F er gået med til, at medarbejdere fortsat kan hjemsendes uden løn. Det oplyser både Fagbladet 3F og brancheorganisationen HORESTA, skriver Børsen.

Aftalen om hjemsendelser blev indgået kort tid efter, at regeringen lukkede store dele af Danmark ned. Og før, at regeringen og arbejdsmarkedets parter blev enige om en trepartsaftale om lønkompensation. Men trepartsaftalen om lønkompensation er ifølge HORESTA ikke tilstrækkelig for den yderst pressede branche.

"Vores erhverv er fortsat lagt ned. Alle restauranter er tvangslukkede, og resten af virksomhederne kører på laveste blus eller holder helt lukket. Derfor er det helt afgørende for virksomhedernes overlevelse og arbejdspladsernes opretholdelse, at vi griber til værktøjer som disse”, udtaler Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Læs hele historien her.

Hotellerne fortsætter fremgang i overnatninger trods påskeeffekt

Friske overnatningstal for hotelbranchen viser 1,68 mio. overnatninger i april. Det svarer til en fremgang på 2,9 pct. sammenholdt med april sidste år. Fremgangen sker endda på trods af, at påsken sidste år lå sent og derfor trak april op i 2025. Tallene er relativt upåvirket af den internationale usikker – for nu.

Søvnturisme vinder frem blandt danskerne

Flere danskere vælger ferier med fokus på ro, velvære og bedre søvn. Hos rejsearrangøren Sunweb er efterspørgslen på hoteller med særlige søvnfaciliteter steget markant de seneste år.

Log ind