Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Det er urimeligt, at turistbranchen lider milliardtab sommeren over, fordi udenlandske turister ikke kan komme forbi på et spontant weekendophold. Det mener Venstre, som derfor nu i et åbent brev til finansministeren, justitsministeren og erhvervsministeren blæser til kamp mod den omstridte seks-dages-regel, skriver Avisen Danmark.
I brevet, der er underskrevet af syv V-profiler, appelleres der på det kraftigste til, at regeringen fjerner kravet om, at turister skal kunne dokumentere, at de har booket mindst seks overnatninger i Danmark, hvis de vil krydse grænsen.
”Branchen er hårdt ramt, og det er nu vi skal agere, hvis branchen skal have mulighed for at indhente noget af det tabte. Jeg ved, at særligt i Syddanmark har det en kæmpe betydning, at der kan komme turister fra Tyskland og Holland, som kan nøjes med at være her en weekend og så tage retur igen,” siger Anni Matthiesen (V), valgt i Sydjylland Storkreds.
En ny analyse fra HORESTA peger på, at restriktioner vil koste et tab på 10 milliarder kroner i turismeforbrug fra hotelgæster.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026