Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Den nordiske hotelkoncern Maribel, der driver 50 hoteller i bl.a. Norge, Sverige og Danmark, er gået konkurs. Det skriver Dagens Næringsliv. Allerede i vinter kæmpede hotelkæden med store underskud, og situationen var så presset, at den gældsplagede hotelkoncern endte med at bryde sine lånebetingelser, skriver Finans.dk.

”Vi har siden efteråret sidste år arbejdet hårdt på at få en langsigtet finansiering med vores tre hovedkreditorer Vastint, Host og Marriott. Desværre nåede vi ikke i mål med dette, før coronakrisen ramte,” siger Maribel-chef Pål Mørch til Dagens Næringsliv.

Maribel blev skabt i 2018, da norske First Hotels fusionerede med Belvar. I Danmark drejer det sig om hoteller i København, Odense og Aalborg. Kurator Egil Hatling siger til E24.no, at målet er at kunne videreføre driften af hotellerne.

Læs hele historien her.

Hotellerne fortsætter fremgang i overnatninger trods påskeeffekt

Friske overnatningstal for hotelbranchen viser 1,68 mio. overnatninger i april. Det svarer til en fremgang på 2,9 pct. sammenholdt med april sidste år. Fremgangen sker endda på trods af, at påsken sidste år lå sent og derfor trak april op i 2025. Tallene er relativt upåvirket af den internationale usikker – for nu.

Søvnturisme vinder frem blandt danskerne

Flere danskere vælger ferier med fokus på ro, velvære og bedre søvn. Hos rejsearrangøren Sunweb er efterspørgslen på hoteller med særlige søvnfaciliteter steget markant de seneste år.

Log ind