Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Engangsservice er en nødvendighed, når danskerne henter take away-mad eller køber en kaffe på farten, og derfor skal vi sikre, at engangsservicen er genanvendelig, men det bremser regeringens forfejlede afgifter, skriver Kirsten Munch i et indlæg på Altinget.

”Mange restauranter og takeaway-virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling og investere i bæredygtighed. Derfor er det for eksempel ikke længere et uvant syn at få træbestik, palmebladstallerkener og meget andet i hænderne, når danskerne gør brug af det historisk store udespise-udbud her i landet,” skriver hun.

HORESTA glæder sig over, at så mange har sagt farvel til plastiktallerkenen. I et erhverv med små margener er omkostningsbesparende øvelser vigtige, men branchen viser, at klimaet alligevel bliver prioriteret højt.

Organisationen mener dog, at det er under al kritik, at man fra regeringens side tredobler en afgift på engangsservice, som ikke tager højde for bæredygtighed. Virkeligheden er nemlig, at det ansvarlige service er tungere, og derfor rammer afgiften langt hårdere for dem, der har valgt at investere i ansvarligt service.

Læs hele indlægget her.

Log ind