Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Den 29. maj holdt statsminister Mette Frederiksen (S) et pressemøde i Statsministeriet, hvor hun bekendtgjorde, at regeringen 15. juni ville åbne grænserne for nordmænd, tyskere og islændinge. De udenlandske turister skulle dog mindst bestille seks overnatninger, og så måtte de heller ikke overnatte i København eller på Frederiksberg. Sidstnævnte krav blev efterfølgende droppet efter massiv kritik af regeringen, men nu viser en aktindsigt fra mediet Standby.dk, at regeringen også havde planer om at forbyde overnatninger i Aarhus, skriver Berlingske.
Kort inden pressemødet 29. maj blev Aarhus nemlig fjernet fra listen over byer, som ikke måtte have udenlandske turister overnattende. Justitsministeriet oplyser til Standby.dk, at det udelukkende var en politisk beslutning.
Som Berlingske også har afdækket, har København og Frederiksberg været hårdt ramt af restriktioner fra myndighederne over sommeren. Det afspejler sig blandt andet i tal fra turistorganisationen Wonderful Copenhagen, som viser, at København har mistet 8,6 milliarder kroner i omsætning i sommermånederne.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA foreslår register over Airbnb-udlejere
09-06-2026
-
Ny restaurantkæde skal koble natur og mad
09-06-2026
-
Fødevaremoms kan blive udskudt til efter 2027
09-06-2026
-
Hotel Sanders fordobler overskuddet
09-06-2026
-
Hotelchef skifter til direktørpost i Skagen
09-06-2026
-
Skagen vil styrke sin gastronomiske position med Michelin-støtte
09-06-2026
-
Historisk hotel bliver del af international kæde
09-06-2026
-
Internationalt: Amsterdam hæver turistskatten markant
09-06-2026