Den nuværende kommercielle direktør Mads Friis afløser 1. oktober Joachim Knudsen som administrerende direktør. Joachim Knudsen fortsætter som administrerende direktør i Sverige.

Joachim Knuden har stået i spidsen for McDonald’s i Danmark i fem år. Han afleverer en virksomhed, der under hans ledelse har oplevet rekordstor vækst – både i omsætning og i antal gæster – i samtlige 5 år. Senest i 2018 er kædens omsætning i Danmark steget med 6,8 procent, og knap 200.000 danskere lægger nu hver dag vejen forbi en af kædens 88 restauranter.

Mads Friis har som kommerciel direktør siden 2014 arbejdet på at modernisere menukortet, sikre McDonald’s relevans på tværs af aldersgrupper og præferencer og løfte danskernes tillid til brandet. Der var heller ingen tvivl hos de nordiske chefer om, at Mads Friis skulle være administrerende direktør.

”Mads Friis har en stor del af æren for, at McDonald’s i Danmark i disse år slår rekorder på stribe. Det er lykkedes ham at sikre McDonald’s relevant for de nye generationer gennem intelligent og vedkommende, digital marketing. Samtidig har han løftet kvalitetsopfattelsen af McDonald’s - og faktisk udbygget positionen - på trods af, at der er åbnet mange små kvalitetsburgerbarer i København. Mads Friis har til fulde bevist, at han evner at lægge en langsigtet strategi og få sine medarbejdere til at følge den med begejstring. Det gør ham til den helt rigtige til at stå i spidsen for McDonald’s i Danmark”, siger Andrew Miller, der er CEO i den engelske ejervirksomhed med rettighederne til McDonald’s i Norden.

Mads Friis ser frem til de nye udfordringer.

”Jeg går til opgaven med stor ydmyghed, men jeg står på et fantastisk fundament, som Joachim har lagt ud. Vi er begunstigede med en dynamisk franchisetager-gruppe i Danmark, og sammen med dem er jeg sikker på, at vi vil fortsætte rejsen. Som kommerciel direktør har jeg været meget optaget af at skabe tillid mellem danskerne og McDonald’s blandt andet ved at indføre sundere alternativer, og det vil også være min overordnede målsætning som administrerende direktør. Samtidig ligger der en stor opgave i at udvide og udbygge gruppen af franchisetagere, når vi i de kommende år skal åbne omkring 20 nye restauranter”, siger Mads Friis.

Flere end 1.000 folkeskoleelever blev klogere på erhvervet

Mens gastronom-, tjener- og receptionistelever dystede i konkurrencekøkkenerne ved DM i Skills, havde HORESTA og 3Fs brandingkampagne, Hospitality Career, stillet op med både selfie-stand, spørgehjørne og brancheambassadører. Ambassadørerne stod klar til at dele deres passion for og viden om branchen med de mange folkeskoleelever, der slog vejen forbi Bella Center den 16.-18. januar.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne