Lige nu er det for dyrt og besværligt for mange små, lokale producenter at blive økocertificeret. Den problematik kan og skal løses på et højere sted. Det er nemlig aldrig viljen til at blive økologisk, der står i vejen, skriver hoteldirektør for Sinatur Haraldskær, Kari Brandsgard, i et indlæg på Altinget.dk.

”Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi elsker økologi. Økologi er både godt, vigtigt og velsmagende. Men det giver eksempelvis ingen mening at servere økologiske kartofler fra Spanien, hvis nabogården til et af vores seks hoteller producerer en bæredygtigt frembragt sort, som kan leveres på en trillebør”, skriver hun.

Kari Brandsgård tilføjer, at det heller ikke giver mening at tilbyde udenlandske økobananer og økoappelsiner, når man kan bruge frisk dansk frugt og danske bær fra hotellernes lokalområder.

Afsluttende lyder det, at hendes drøm er, at det bliver langt mindre tidskrævende for små producenter og leverandører at blive økocertificeret.

Direktiv: Hoteller skal sikre sig, at anmeldelser brugt i markedsføring er korrekte

En efterhånden velkendt problemstilling er brugen af falske brugeranmeldelser, hvor et hotel for eksempel roses til skyerne af, hvad der viser sig at være opdigtede brugere. Men fremover bliver de erhvervsdrivende forpligtet til at sikre, at de brugeranmeldelser, som de anvender i deres markedsføring, ikke er falske, skriver Erhvervsministeriet.

Arbejdsgiver: Bæredygtighed hitter hos medarbejdere

Flere konferencecentre prioriterer en grøn og bæredygtig omstilling højt. Umiddelbart bringer det dem ikke forrest i kampen om kunderne, men det gør en forskel i jagten på medarbejdere, skriver Børsen.

Hotelerhvervet: Staten bør booke mere bæredygtigt

Når staten vælger, hvor den skal holde konferencer, vægter bæredygtighed alt for lidt, lyder kritikken fra hotelkæder og HORESTA. Styrelse erkender, at de kan gøre mere på det grønne område, og politikere presser på, skriver Børsen.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne