I 2014 var medlemstallet nede på 35, og regnskabet viste et underskud på 2,2 mio. kr. Derfor var Danske Konferencecentre, en sammenslutning af nogle af Danmarks bedste møde- og konferencecentre uden for de store kæder, tæt på at lukke og slukke.

Men en ny bestyrelse og en ny direktør fik ikke alene vendt skuden og sat en ny kurs. De forvandlede også på rekordtid Danske Konferencecentre til et vækstcenter for møder og konferencer i Danmark. Siden 2014 er antallet af medlemmer, der i dag kaldes partnere, mere end tredoblet fra 35 til 109, og omsætningen til partnerne er mere end fordoblet. Sidste år sendte sammenslutningen via sin bookingservice ordrer ud til partnerne til en værdi af 81 mio. kr.

“Vi er en sammenslutning af konkurrerende virksomheder i et hårdt marked, men vi tror på, at vi får mere ud af at samarbejde og lære af hinanden end af at bekrige hinanden.” forklarer bestyrelsesformand Flemming Jakobsen, der til daglig er direktør for Hotel Vejlefjord.

Han glæder sig over Gazellekåringen og mener, at æren i høj grad skal tilskrives de medarbejdere, som til daglig driver sammenslutningens bookingservice og desuden gennemfører et stadigt stigende antal arrangementer med videndeling, sparring og netværk for både partnerne og deres kunder.

Her er branchens gazeller

En gazelle er en virksomhed, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst fordoblet omsætningen over de fire år.

Kroer uden overnatning halter: - Mere stabilt når man har værelser

Har kroen ikke overnatningsmuligheder, er der større sandsynlighed for, at den har det svært. Tal fra Horesta viser, at gæster i dag søger efter kroer med værelser, når de begiver sig ud i det danske landsskab. Cheføkonom fra Horesta, Jonas Kjær, er overbevist om, at kroer uden værelser kæmper mere for deres penge.

Ny HORESTA-analyse: Denne hotelkategori har erhvervets største overskud

Fra 2016 til 2018 er resultatet før skat er faldet med 2,0 procentpoint hos det typiske hotel i Danmark, således at overskuddet ender med et plus på 3,3 pct. af omsætningen. Sådan lyder det i HORESTAs nye brancheanalyse, Hotel Market Report 2018/2019, der ser nærmere på det danske hotelerhverv.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne