Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

”Lonely Planet advarer turister mod at besøge København”, ”Professor: København lader overturismen blomstre” og ”København får kritik for ikke at gøre noget ved overturisme”. Sådan lyder nogle af sommerens overskrifter fra medier, der har skrevet om det stigende antal udenlandske gæster, som i år lagde vejen forbi Danmarks hovedstad, fortæller Berlingske.

Men hovedstadsregionens officielle turismeorganisation, Wonderful Copenhagen, mener ikke, man kan tale om overturisme i København. Det siger Tine Kastrup-Misir, der er kommunikations- og marketingdirektør i organisationen.

"I vores optik er der ikke overturisme i København som by. Det er København ikke ramt af, men vi anerkender, at man visse steder i Indre By oplever udfordringer. Det er bare mere nuanceret. Overturisme bliver hurtigt en diskussion om, hvorvidt der er for mange mennesker, men det er ikke nødvendigvis det, der er problemet,” siger hun.

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Log ind