Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

”Lonely Planet advarer turister mod at besøge København”, ”Professor: København lader overturismen blomstre” og ”København får kritik for ikke at gøre noget ved overturisme”. Sådan lyder nogle af sommerens overskrifter fra medier, der har skrevet om det stigende antal udenlandske gæster, som i år lagde vejen forbi Danmarks hovedstad, fortæller Berlingske.

Men hovedstadsregionens officielle turismeorganisation, Wonderful Copenhagen, mener ikke, man kan tale om overturisme i København. Det siger Tine Kastrup-Misir, der er kommunikations- og marketingdirektør i organisationen.

"I vores optik er der ikke overturisme i København som by. Det er København ikke ramt af, men vi anerkender, at man visse steder i Indre By oplever udfordringer. Det er bare mere nuanceret. Overturisme bliver hurtigt en diskussion om, hvorvidt der er for mange mennesker, men det er ikke nødvendigvis det, der er problemet,” siger hun.

HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark

Vejrudsigten får stadig større betydning for danskernes ferieplaner, og både danske og europæiske gæster bidrager til positive forventninger i turismeerhvervet. HORESTA peger på, at Danmark står stærkt som feriedestination.

Ny sag om ulovlig kommunal støtte på Fanø

Kommunernes Landsforening er gået ind i en sag om kommunal støtte til arenaer og kulturhuse. Baggrunden er Ankestyrelsens vurdering af, at visse erhvervsaktiviteter i kommunalt støttede faciliteter kan være i strid med reglerne.

Log ind