Michelin-restauranter tjener flere og flere penge, og det er særligt på turister, som besøger Danmark for at spise. Men det er ikke kun de 28 danske Michelin-restauranter, der nyder godt af de såkaldte gastroturister, skriver Berlingske.

”Al den omtale, som Michelin-restauranter har fået internationalt, smitter af på turismen. Flere motiveres til at rejse til Danmark, fordi vi har fået status som et sted, hvor man kan få et godt måltid mad,” siger Anders Rosbo, som er kommunikationschef for VisitDenmark.

I foråret offentliggjorde VisitDenmark en undersøgelse, der viste, at for 28 procent af de udenlandske turister, som besøger Danmark, er gode madoplevelser et af målene med besøget.

VisitDenmark har fået seks millioner kroner gennem det politiske projekt Gastro 2025 til at sætte dansk gastronomi på verdenskortet. Her skal der blandt andet satses på tyske madturister.

Turisme er (blevet) en styrkeposition

Dorte Krak er administrerende direktør i Arp-Hansen Hotel Group, men hun er også en del af den Erhvervsfremmebestyrelse, som skal lave en strategi, der både styrker og udvikler dansk erhvervsliv. Målet er skabe en efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark. Og særligt turisme- og oplevelseserhvervet har Dorte Krak kunne give de øvrige medlemmer af bestyrelsen en indsigt i.

Verdens turistvækst faldt i 2019

4 procents vækst i verdensturismen er den laveste vækst siden 2016. Det skyldes en nedkølet verdensøkonomi, geopolitiske spændinger og usikkerhed om Storbritanniens udtræden af EU, står der i den rapport fra UNWTO, der blev offentliggjort mandag. UNWTO fremhæver også konkursen hos rejsegiganten Thomas Cook, skriver Travelnews.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne