Bliver Socialdemokratiets ambitioner om at fordoble afgifterne på plastik og engangsservice en realitet, vil det få store konsekvenser for fastfoodkæders omstilling til mere bæredygtig emballage, skriver Børsen. For selvom idéen med at hæve afgifter på emballage faktisk er en sympatisk idé, så rammer det skævt, når afgiftsforhøjelsen ikke er differentieret mellem bæredygtige og ikke-bæredygtige løsninger, mener Jens Broch, adm. direktør i Sunset Boulevard.

"Tidligere på året udskiftede vi vores plastikbestik med træbestik, og i dag anvender vi en papæske til vores salater i stedet for en plastik-bowl. Og det gør vi, selvom det her er markant dyrere, fordi det er bedre for miljøet. Set i det lys lyder det helt underligt i mine ører, at afgifterne på plastikbestik og træbestik skal være det samme. I stedet bør man arbejde på at give os de bedste muligheder for, at sådan en omlægning sker via differentierede afgifter."

Ifølge HORESTA er forslaget en ekstraskat på et erhverv, der ikke har mange andre muligheder end at servere sine produkter i engangsemballage. Og det er en skæv vej at gå, hvis emballagen på sigt skal have et endnu grønnere præg, siger politisk direktør i HORESTA, Kirsten Munch Andersen.

Flyselskab serverer kaffe i spiselige kopper

Flyselskabet Air New Zealand serverer hvert år over otte millioner kopper kaffe ombord på deres fly, og selvom de bruger genbrugelige, plantebaserede kopper, så bliver de otte millioner kopper alligevel til en del affald om året, skriver EB.dk.

Fastfoodbranchen raser over afgiftstredobling

Det kan komme til at koste på den grønne omstilling, at regeringen fra 1. januar skyder afgiften på engangsservice i vejret, lyder det nu fra fastfoodbranchen. Især, når afgiften ikke differentierer mellem forskellige produkter af engangsservice, skriver Børsen.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne