En efterhånden velkendt problemstilling er brugen af falske brugeranmeldelser, hvor et hotel for eksempel roses til skyerne af, hvad der viser sig at være opdigtede brugere. Men fremover bliver de erhvervsdrivende forpligtet til at sikre, at de brugeranmeldelser, som de anvender i deres markedsføring, ikke er falske, skriver Erhvervsministeriet.

De nye regler betyder også, at det tydeligt skal oplyses, hvis en erhvervsdrivende har betalt for at opnå en højere placering i søgeresultater på prissammenligningsportaler på nettet. Det kan for eksempel være, når man bruger en portal til at søge efter sin næste ferierejse på tværs af forskellige forhandlere.

Med det nye direktiv indføres også øget gennemsigtighed omkring, hvem man som forbruger rent faktisk handler med, når man bevæger sig ind på online markedspladser. Det kan nemlig i dag være svært altid at gennemskue, om det er en erhvervsdrivende eller blot en anden forbruger, man handler med, og det kan have betydning for forbrugerens rettigheder.

Samtidig ensrettes håndhævelsen af EU’s forbrugerbeskyttelsesregler ved at fastsætte vejledende kriterier, der kan lægges vægt på, når erhvervsdrivende pålægges bøder for overtrædelse af reglerne.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”I en digital verden med voldsomt stigende e-handel er det vigtigt at sikre, at forbrugerlovgivningen følger med udviklingen. Jeg er glad for, at danske og europæiske forbrugere nu får bedre rettigheder, når de bruger de digitale tjenester og handler online. Danskerne handler i stigende grad på nettet, og det skal være let at gennemskue forhandlernes salgskneb, når man handler digitalt.”

Direktivet omfatter desuden et forbud mod videresalg af billetter, som er erhvervet ved brug af såkaldte billetrobotter.

Ændringsdirektivet er den ene del af pakken ”En ny aftale for forbrugerne”, som Europa-Kommissionen præsenterede i april 2018.

Læs mere om direktivet på EU-kommissionens hjemmeside.

Undersøgelse: Så mange gæster stjæler hotelmadrasser

Det hører ikke til sjældenhederne, at gæsterne tager toiletartikler med sig fra hotelværelserne, men en ny rundspørge viser, at det ikke bliver ved det. Hoteller har mistet madresser, kunst, kaffemaskiner og meget mere, skriver Independent.co.uk.

Hotelvirksomhed baner vejen for innovativ markedsføring

Den danske hotelkæde, Zleep Hotels, er blandt de første virksomheder i Norden til at anvende et helt nyt og ganske interessant digitalt markedsføringsredskab. Et redskab der ikke før er set anvendt i kommercielle sammenhænge i Danmark. Redskabet er Facebookfiltre, og det banebrydende er, at Zleep Hotels fra dags dato udvider markedsføringsindsatserne med et skræddersyet Facebookfilter, som en af de første virksomheder i Norden.

Dansk topdirektør stoppet i international hotelkæde

Et år efter han begyndte som Senior Vice President for de foreløbig 35 Clarion-hoteller, et af de tre varemærker under Petter Stordalens hotelkoncern Nordic Choice Hotels, er danske Christen Bagger netop stoppet.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne