Fremtidens turisme skal bygge bro mellem autentiske oplevelser til turisterne og en lokalbefolkning, som finder det attraktivt at tage imod dem. Forudsætningen for at få bygge denne bro er, at turismens gentænkes.

Det skriver formanden for Kommunernes Landsforenings Kultur-, Erhverv- og Planudvalg, Leon Sebbelin.

”Turisterne vil gerne have autentiske oplevelser og få en fornemmelse af hvordan lokalbefolkningen lever. Det kan de kun få, hvis lokale borgere og erhvervsdrivende er med til at modtage gæsterne”, skriver han.

"Turismen kan skabe både vækst og arbejdspladser lokalt og kan også være løftestang for investeringer i kulturinstitutioner, naturområder eller andet som øger lokalområdets attraktivitet, og som derfor også i høj grad kommer lokale borgere til gavn. De overvejelser skal vi også rundt omkring, når vi udvikler vores destinationer, og så skal vi søge partnerskaber lokalt, så vi både får et stærkt produkt og giver noget tilbage til de folk der bor og lever i området til hverdag", skriver Udvalgsformanden.

Turisme er (blevet) en styrkeposition

Dorte Krak er administrerende direktør i Arp-Hansen Hotel Group, men hun er også en del af den Erhvervsfremmebestyrelse, som skal lave en strategi, der både styrker og udvikler dansk erhvervsliv. Målet er skabe en efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark. Og særligt turisme- og oplevelseserhvervet har Dorte Krak kunne give de øvrige medlemmer af bestyrelsen en indsigt i.

Verdens turistvækst faldt i 2019

4 procents vækst i verdensturismen er den laveste vækst siden 2016. Det skyldes en nedkølet verdensøkonomi, geopolitiske spændinger og usikkerhed om Storbritanniens udtræden af EU, står der i den rapport fra UNWTO, der blev offentliggjort mandag. UNWTO fremhæver også konkursen hos rejsegiganten Thomas Cook, skriver Travelnews.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne