Selvom økonomien er sund og voksende i de fleste af forlystelsesparkerne herhjemme, er den samlede mængde af investeringer forholdsvist stillestående, skriver dagbladet Børsen.

De 12 parker i Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark har tilsammen reinvesteret lidt over en kvart mia. kr. i nye attraktioner hvert år fra 2015-2019, bortset fra 2017, hvor tallet hoppede til 330 mio. kr., hvilket især var båret af Djurs Sommerlands rutsjebaneinvestering på 90 mio. kr. Men Djurs Sommerland, der er en af de mest investerende parker i Danmark, mener heller ikke at investeringernes størrelse altid er en katalysator for succes. Her fokuserer man ligeså meget på god service og at skabe den rigtige oplevelse for at tiltrække gæster.

Hos forlystelsesparkernes brancheforening, Horesta, ser man også et tydeligt billede af, hvilke parker de udenlandske turister kommer for.

“Der er slet ingen tvivl om, at Tivoli i København og Legoland er de helt store trækplastre, når det kommer til udenlandske turister, der besøger Danmark. Men vores forhåbning er så, at flere vil få øjnene op for de andre forlystelsesmuligheder, vi har i Danmark,” lyder det fra sekretariatschef i Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark under Horesta, Kristian Nørgaard Nielsen. Tivoli København og Legoland havde henholdsvis 4,9 mio. og 1,7 mio. gæster i 2018.

Forsker: ”Hvordan undgår vi, at turismen bliver ‘ond’?”

De nye tendenser med en voksende middelklasse, der kan og vil rejse for at ‘spilde tiden’, stiller helt nye krav til styring og håndtering af dansk turisme. Tiden må nu være mere end moden til, at kommunerne gør alvor af at få lavet ‘sammenhængende turistpolitiske redegørelser’, der tager den langsigtede globale turisme udvikling alvorligt i et bæredygtigt perspektiv, skriver Peter Kvistgaard, turisme- og oplevelsesforsker, Ph.D. på Turisme.nu.

Turismens Vækstråd: Bæredygtig turisme sker i fællesskab

Regeringen har høje ambitioner for den grønne omstilling i Danmark. I 2030 skal vi have nedbragt CO2-udledningen med 70 pct. Men hvordan får vi sikret en bæredygtig turismedagsorden, således at det bliver en fordel og ikke bliver en økonomisk byrde for det danske turisme- og oplevelseserhverv at bidrage til den grønne omstilling?

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne