Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Det er især i skuldersæsonen (marts-juni og september-oktober), at væksten i den danske turisme er kommet, mens højsæsonen holder sig forholdsvis status quo. Væksten i skuldersæsonen var i kyst- og naturturismen på ca. 208.000 flere overnatninger og i storbyturismen ca. 275.000.
”Det er glædeligt, at det ser ud til, at vi også i 2018 oplevede en vækst i antallet af udenlandske overnatninger, og at væksten især skete i skuldersæsonen. Vi har i hele 2018 haft et særskilt fokus på at tiltrække flere udenlandske turister i skuldersæsonen, og det er en strategi, vi skal bygge videre på – både med nye spændende initiativer på destinationerne og med markedsføring. Flere turister i skuldersæsonen understøtter en bæredygtig udvikling i turismen, og flere turister og et øget døgnforbrug er samtidig med til at øge omsætningen og beskæftigelsen,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.
Væksten i de udenlandske overnatninger er bl.a. sket på seks af dansk turismes prioriterede markeder: Tyskland, Holland, USA, Italien, Frankrig og Indien. Sverige og Kina holder status quo, og der er sket et fald i Norge på grund af økonomiske konjunkturer og i UK på grund af Brexit.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Regeringen lemper emballagekrav efter hård kritik
12-09-2025
-
Regeringen vil bane vej for lavere moms på fødevarer
12-09-2025
-
Stigende turistafgift gav ikke færre endagsturister i Venedig
12-09-2025
-
Bornholm samler nordisk turismekonference
12-09-2025
-
60 mio. kr. til 15 nye turismeprojekter
12-09-2025
-
Ustabilt vejr ramte sjællandske forlystelsesparker
12-09-2025
-
Trods store regionale forskelle: Campingpladser melder om fremgang
12-09-2025
-
Udland: AI giver kokke og hoteller nye værktøjer mod madspild
12-09-2025