Når søgeresultater fra bookingportaler dukker op på skærmen hos turister eller forretningsrejsende, der er ved at planlægger deres næste tur, så er det ikke deres interesser, der er prioriteret højest, lyder det i en ny analyse fra Center for European Economic Research (ZEW), skriver Tekportal.net.

Analysen viser nemlig, at hoteller får dårligere placering i bookingportalernes søgninger, hvis de udbyder værelser til lavere priser på egen hjemmeside.

Felix Methmann er turismeekspert hos forbrugerorganisationen Verbraucherzentrale Bundesverband. Han mener, at hoteloperatører bliver presset til at have deres laveste pris på bookingportalerne.

”Der er ikke fair konkurrence, og det er ikke godt for forbrugerne”, siger han.

Undersøgelsen viser, at 25,2 pct. af hotelbookingerne i Tyskland bliv foretaget via bookingportaler i 2016.

Læs hele historien her.

Har du fået læst?

HORESTA: ”Glædeligt med stor svensk OTA-sejr”

Fredag kl. 13.00 lød afgørelsen. Patent- og markedsdomstolen i Sverige har dømt Booking.com til at betale 30 mio. kr. for brug af urimelige krav og prisklausuler i kontrakterne med hotellerne. HORESTAs svenske søsterorganisation, Visita, betegner udfaldet som en stor succes for både hoteller og forbrugere.

HORESTA: Bookingportalers prisklausuler bør forbydes

Den frie konkurrence er sat ud af kraft, når bookingportaler som Hotels.com og Booking.com stiller krav til hotelbranchen om, hvad prisen skal være på hotelværelser. Derfor bør de danske konkurrencemyndigheder gribe ind og forbyde de aftaler mellem hoteller og bookingportaler, der indeholde såkaldte prisklausuler, mener HORESTA.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne