Selvom København stadig er den største danske destination for krydstogt, er andelen af krydstogtgæsterne, som besøger de øvrige havne rundt i Danmark, stigende. I år får havnene uden for hovedstaden for første gang nogensinde næsten en kvart mio. gæster samlet set.

Skibene, der lægger til i Danmark, sejler videre rundt i Østersøen, der er en af de populæreste regioner på det globale søkort for krydstogtskibe. Østersøen er samtidig den region i verden, der har de strengeste miljøkrav til krydstogtskibe. Miljøkravene har bl.a. bevirket, at krydstogtskibene i Østersøregionen, og dermed i Danmark, siden 2015 har reduceret deres svovludledning med 90 pct.

”Den danske krydstogtsucces bliver mere og mere forankret rundt i landet som en kilde til omsætning i havnene og forretning i byerne som følge af de internationale gæster. I år kan vi forvente en positiv samlet effekt af krydstogtturismen i form af en omsætning på ca. 1,6 mia. kr. og 2.200 fuldtidsjob. Med besøgstallet for 2019 sætter vi i år ny rekord for både omsætning og jobskabelse,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, CruiseCopenhagen, er forankret.

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

Pensionisternes feriebudget vokser

De ældre har fået flere penge mellem hænderne. Blandt andet fordi de har større pensionsopsparinger end tidligere.
Sådan lød forklaringen fra HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, da hun tirsdag morgen forklarede til TV2/News, hvorfor pensionisternes feriebudget er steget med 34 procent på ti år.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne