De seneste år har Universe kun oplevet, at besøgstallet er gået opad og denne sommer ingen undtagelse. Oplevelsesparken, der åbnede 5. maj, har nu sat nye rekorder for både den bedst besøgte dag og den bedst besøgte uge i oplevelsesparkens historie.

”Det er helt fantastisk. Vores bedst besøgte dag har hidtil og altid været en travl julidag midt i sommerferien i vores allerførste åbningsår i 2005, hvor vi virkelig nød godt at nyhedens interesse. Men 2019 er virkelig et usædvanligt stærkt turismeår her i det Sønderjyske, så det overrasker mig egentlig ikke, at det var nu vi skulle slå den rekord”, siger administrerende direktør Torben Kylling Petersen.

Tirsdag den 23. juli blev Universe besøgt af 2.867 gæster, hvilket nu er den bedst besøgte dag i oplevelsesparkens historie. Ugen forinden havde onsdag den 17. juli ellers allerede markeret sig som ny rekorddag med 2.840 gæster, men den rekord holdt altså kun i seks dage.

Forsker: ”Hvordan undgår vi, at turismen bliver ‘ond’?”

De nye tendenser med en voksende middelklasse, der kan og vil rejse for at ‘spilde tiden’, stiller helt nye krav til styring og håndtering af dansk turisme. Tiden må nu være mere end moden til, at kommunerne gør alvor af at få lavet ‘sammenhængende turistpolitiske redegørelser’, der tager den langsigtede globale turisme udvikling alvorligt i et bæredygtigt perspektiv, skriver Peter Kvistgaard, turisme- og oplevelsesforsker, Ph.D. på Turisme.nu.

Turismens Vækstråd: Bæredygtig turisme sker i fællesskab

Regeringen har høje ambitioner for den grønne omstilling i Danmark. I 2030 skal vi have nedbragt CO2-udledningen med 70 pct. Men hvordan får vi sikret en bæredygtig turismedagsorden, således at det bliver en fordel og ikke bliver en økonomisk byrde for det danske turisme- og oplevelseserhverv at bidrage til den grønne omstilling?

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne