Vi befinder os i en tid, hvor resten af verden for alvor har fundet ud af, hvor dejlig København er, når forårets første solstråler varmer byen op. Derfor skyder turisterne frem i samme tempo, som der kommer blade på træerne, mens kasseapparaterne på byens restauranter og hoteller tikker stadigt lystigere, som temperaturen stiger, lyder det fra Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København i debatindlæg i Berlingske.

”Desværre er de rituelle avisindlæg også ved at dukke op. De avisindlæg der insisterer på, at turister er en hadegave, der skal udskammes i den offentlige debat. Det er vi nødt til at stoppe i fællesskab, for modstand mod turisme er tunnelsyn af værste skuffe”, lyder det fra borgmesteren.

Hun mener, at turisme i høj grad er med til at udvikle byen, og vi bør huske hinanden på, at der i de trillende kufferter gemmer sig en gave til Hovedstadsregionen, som årligt bidrager med i omegnen af 42 mia. kroner og cirka 49.000 job.

Opfordringen fra hende til københavnerne lyder derfor: ”Så smil, næste gang du ser en turist - det smitter!”

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

HORESTA til Folkemødet: Her er debatterne

Folkemødet er Danmarks politiske festival, og HORESTA tager denne uge organisationens mærkesager med til Allinge for at sætte fokus på erhvervets rammevilkår og potentiale. I en række debatter vil repræsentanter fra HORESTA blandt andet debattere skatteforhold, kvinder i kokkefaget, taxikørsel, vilkårene for danske attraktioner og meget mere.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne