Business Region Aarhus vil de kommende tre år satse målrettet på norske og tyske turister, efter at en kampagne på det norske marked har vist gode resultater.

For mens antallet af norske overnatninger i Danmark faldt en anelse fra første halvår i 2017 til samme periode i år, var der derimod 5 pct. flere nordmænd, som overnattede i en østjysk seng.

Det har nu fået de 12 kommuner i Business Region Aarhus til at udvide markedsføringen til også at omfatte Tyskland. Målet er, at antallet af årlige norske og tyske overnatninger skal være steget 10 pct. ved udgangen af 2021, fortæller Silkeborgs borgmester, Steen Vindum (V), medlem af Business Region Aarhus' politiske styregruppe.

”Vi vil nu udnytte de positive erfaringer til at tiltrække endnu flere turister. Derfor forlænges indsatsen i tre år på det norske marked, ligesom vi også udruller den fælles markedsføring på det tyske marked, som allerede er i markant vækst. Væksten skyldes bl.a., at der fra den danske stats side har været afsat ekstra midler til at markedsføre Danmark i Tyskland, ligesom den tyske økonomi er stærkere. Den bølge skal vi rulle med på og profitere af i Østjylland,” siger Steen Vindum.

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

Pensionisternes feriebudget vokser

De ældre har fået flere penge mellem hænderne. Blandt andet fordi de har større pensionsopsparinger end tidligere.
Sådan lød forklaringen fra HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, da hun tirsdag morgen forklarede til TV2/News, hvorfor pensionisternes feriebudget er steget med 34 procent på ti år.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne