Godt 20 pct. af Ikeas kunder kommer udelukkende for at spise i varehusets kantine. Det har været med til at skabe en samlet omsætning i den del af koncernen på ca. to mia. euro, svarende til omkring 15 mia. kr.

Men en større del af omsætningen bør komme fra salget af klimavenlig mad, mener Michael La Cour, adm. direktør i Ikea Food Service.

"Vi har nok Powerpoint-præsentationer, og vi behøver ikke flere big data-undersøgelser, der bekræfter, at bæredygtighed, plantebaserede alternativer til kød mv. er tendenser, der fylder mere og mere for forbrugeren, og som vi i Ikea, med vores globale rækkevidde, har et ansvar for at udbrede," siger han til FødevareWatch.

Først blev grøntsagsboller – alternativ til kødboller – sat på menuen i koncernens over 400 butikker, og i midten af august dukkede et alternativ til den klassiske hotdog op i de danske Ikea-varehuse. En måned senere står vegetaralternativet for 17 pct. af hotdog-salget i Danmark. I varehuset i Gentofte nord for København ligger andelen på 25 pct.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne