Et stort flertal af danskerne er i de senere år blevet mere opmærksomme på ikke at smide mad ud. Men hvordan er man en bæredygtig hotelgæst uden at skulle bide i det sure æble og gå på kompromis med den gode hoteloplevelse? Man stiller krav til sit hotel. Undersøgelsen foretaget af YouGov for Scandic viser, at de danske hotelgæster ikke er interesserede i initiativer som mindre tallerkener, at buffeten ikke bliver genopfyldt, eller at den droppes helt.

81 pct. af de adspurgte mener derimod, at hoteller, der tilbyder buffet, har et stort ansvar for at forhindre madspild. Mere end halvdelen svarer også, at det skal gøres ved at sælge overskudsmaden videre. Ifølge undersøgelsen er det særligt kvinder, personer bosat på Sjælland og dem på 50+, som mener, at hotellerne skal sælge deres overskudsmad og være mere bevidste om deres del af ansvaret for klimabelastningen.

Har du fået læst?

Arrangement: Mød stjernekokke og bliv inspireret

Vil du inspireres til, hvordan du kan balancere økonomien, når du køber mere lokalt, økologisk og højere kvalitet? Og vil du opleve en hyggelig og lærerig dag med inspirationsoplæg fra store kokkeprofiler og brancheeksperter med en efterfølgende rundvisning på Bite i gode kollegers selskab?

Nyt projekt har brug for din hjælp: Vær med til at løse madspildsproblemet

Lad os blive endnu bedre til at udnytte råvarerne til fordel for miljøet og virksomhedernes økonomi. Sådan lyder ambitionen i et nyt projekt, som HORESTA, Hotel- og Restaurantskolen, DTU fødevareinstituttet, Stop Spild af Mad og PlanMiljø står bag. Her er målet at finde og sprede metoder til at optimere råvareudnyttelse og reducere madspild i selvstændige restauranter og hotelrestauranter.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne