Et stort flertal af danskerne er i de senere år blevet mere opmærksomme på ikke at smide mad ud. Men hvordan er man en bæredygtig hotelgæst uden at skulle bide i det sure æble og gå på kompromis med den gode hoteloplevelse? Man stiller krav til sit hotel. Undersøgelsen foretaget af YouGov for Scandic viser, at de danske hotelgæster ikke er interesserede i initiativer som mindre tallerkener, at buffeten ikke bliver genopfyldt, eller at den droppes helt.

81 pct. af de adspurgte mener derimod, at hoteller, der tilbyder buffet, har et stort ansvar for at forhindre madspild. Mere end halvdelen svarer også, at det skal gøres ved at sælge overskudsmaden videre. Ifølge undersøgelsen er det særligt kvinder, personer bosat på Sjælland og dem på 50+, som mener, at hotellerne skal sælge deres overskudsmad og være mere bevidste om deres del af ansvaret for klimabelastningen.

Har du fået læst?

Tænketank til minister: Sådan forebygger vi madspild

Alt for meget mad havner i skraldespanden fremfor på tallerkenerne, og derfor er Tænketank om Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab nedsat. Her har HORESTA været med i arbejdet, og det er nu resulteret i 10 anbefalinger til fødevareminister Mogens Jensen (S). Herfra vil han beslutte, hvilke af anbefalingerne, der skal føres ud i livet.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne