Gemmer restauranter og cafeer bevidst kontrolrapporter med sure smileyer af vejen, eller er det sjusk? Smileyer skal ifølge reglerne offentliggøres på serveringsstedets hjemmeside, men det går tit i glemmebogen, viser Berlingskes gennemgang.

Gennemgangen viser, at syv ud af 17 serveringssteder med sur smiley ikke linker til Fødevarestyrelsens seneste kontrolrapport.

Blandt serveringsstederne i opgørelsen er der ingen af HORESTAs medlemmer, men på restaurationsbranchens vegne siger Tine Skriver, der er Fødevarechef i HORESTA:

”Regelsættet skal overholdes. Sådan er det. Så kan man gætte på, hvorfor der er dobbelt så mange blandt dem med sur smiley, som ikke linker til Fødevarestyrelsens kontrolrapport fra deres hjemmeside. Vi har fulgt og været med i udviklingen af smileyen i de 17 år, den har eksisteret, og vi har rådgivet og understreget over for vores medlemmer, at det er altafgørende at efterleve reglerne om at offentliggøre kontrolresultaterne. Vi informerer dem desuden løbende om nye regler til vores medlemmer,” siger Tine Skriver.

HORESTA om privates maddeling: ”Reglerne skal overholdes”

Det skal være lettere for borgerne at undgå madspild. Derfor har Fødevarestyrelsen udarbejdet nye retningslinjer for salg af måltider mellem private. Det betyder, at det nu bliver muligt for borgere hyppigere at sælge små mængder måltider igennem en deleøkonomisk platform uden at skulle registreres som en fødevarevirksomhed og derved skulle leve op til en række specifikke regler på fødevareområdet.

HORESTA: ”Ny lov favner for bredt”

Vi skal branchens brodne kar til livs. Sådan lød ambitionen fra den tidligere miljø- og fødevareminister, Esben Lunde Larsen, som inden han stoppede ændrede fødevareloven og indførte strengere sanktioner over for de virksomheder, som ikke overholder reglerne. Den 1. juli trådte dette nye regelsæt så i kraft.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne