Gemmer restauranter og cafeer bevidst kontrolrapporter med sure smileyer af vejen, eller er det sjusk? Smileyer skal ifølge reglerne offentliggøres på serveringsstedets hjemmeside, men det går tit i glemmebogen, viser Berlingskes gennemgang.

Gennemgangen viser, at syv ud af 17 serveringssteder med sur smiley ikke linker til Fødevarestyrelsens seneste kontrolrapport.

Blandt serveringsstederne i opgørelsen er der ingen af HORESTAs medlemmer, men på restaurationsbranchens vegne siger Tine Skriver, der er Fødevarechef i HORESTA:

”Regelsættet skal overholdes. Sådan er det. Så kan man gætte på, hvorfor der er dobbelt så mange blandt dem med sur smiley, som ikke linker til Fødevarestyrelsens kontrolrapport fra deres hjemmeside. Vi har fulgt og været med i udviklingen af smileyen i de 17 år, den har eksisteret, og vi har rådgivet og understreget over for vores medlemmer, at det er altafgørende at efterleve reglerne om at offentliggøre kontrolresultaterne. Vi informerer dem desuden løbende om nye regler til vores medlemmer,” siger Tine Skriver.

Restaurantkæde får medhold i principiel sag

I februar beskrev Fødevarestyrelsens kontrollanter, hvordan medarbejderne hos Bone’s tog den salat, der ikke var blevet spist fra buffeten ved lukketid, og kørte det på køl om aftenen. Dagen efter gennemgik alle produkter en kritisk kontrol på udseende, konsistens, lugt og smag – og var alt fortsat frisk, blev produkt anvendt med andre friske produkter. Det skriver BT.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne