På Østerbro åbnede for nogle år tilbage et af de mest fantastiske restaurantlokaler. Eller lokaler er måske så meget sagt – for ØsterGRO er nemlig et drivhus. Et drivhus placeret på en urban mark midt i København – på fjerde sal af en bygning.

Da bygningen i sin tid blev brugt til bilaktionshus, er taget ekstra forstærket for at kunne holde vægten af bilerne deroppe. Men bilauktionshuset er for længst forsvundet, og ØsterGro så derfor en unik mulighed for at anlægge den urbane farm heroppe.

Men måske er det snart slut.

Problemet er, at Københavns Kommune kræver, at der er 29 p-pladser på den matrikel, som ØsterGRO er en del af, og 23 af dem er indtegnet og godkendt på tagfladen.”

Den eneste måde man kan leve op til kommunens krav, er enten at finde p-pladserne andetsteds på egen matrikel eller finde såkaldte overskuds p-pladser i nabolaget og få dem tinglyst på matriklen.

Læs hele historien her.

Har du fået læst?

Tredjedelsregel: Sælger I til detail eller andre virksomheder?

Sælger din virksomhed smørrebrød til videresalg hos en købmand, leverer et køkken for eksempel lasagne til detailvirksomheder eller fast frokostordning til en virksomhed? Så risikerer I at blive omfattet af den såkaldte ’tredjedelsregel’, hvilket påkræver, at jeres videresalg bliver registreret hos Fødevarestyrelsen.

500 parkeringspladser på vej til erhvervslivet i København

Teknik- og Miljøforvaltningen er derfor gået i gang med at etablere de første af i alt 500 p-pladser, som er reserveret til biler med gule nummerplader. Hvis man parkerer på pladserne med en almindelig hvid nummerplade eller en såkaldt papegøjeplade, risikerer man en p-afgift. Erhvervsparkeringspladserne kommer til at ligge over hele byen, men de fleste bliver placeret i centrum af København. 300 af pladserne ligger inden for betalingszonen, og bilisterne skal betale som normalt på pladserne.

Restauranterhvervets jagt efter de næste 15 mia. kr.

Restauranterhvervet har haft en gedigen omsætningsvækst på 11 mia. kr. over fem år til 45 mia. kr. sidste år. Og der er udsigt til fortsat fremgang i branchen, hvis det står til den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia, der dækker de kommende 10 år frem til 2029.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne