Med den ny taxilov blev de gamle faste priser afløst af en næsten fri prissætning. Den begynder nu at give sig udslag i markante prisforskelle, og forbrugerne skal være på mærkerne, hvis de ikke vil have en ubehagelig overraskelse, når taxiregningen skal betales. Priserne for en standardtur på ti kilometer med 12 minutters kørsel varierer nemlig meget og har i flere tilfælde fået et nøk opad efter liberaliseringen.

Det viser en gennemgang, som Berlingske Business har foretaget.

Et taxiselskab må i princippet selv fastsætte sine priser. Selskaberne er dog underlagt et statsligt prisloft.

Berlingske Business har forelagt tallene for Dansk Taxiråds direktør, Trine Wollenberg, hvis medlemmer blandt andre tæller Dantaxi. Hun erkender, at nogle kunder oplever, at priserne er steget.

Har du fået læst?

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

Pensionisternes feriebudget vokser

De ældre har fået flere penge mellem hænderne. Blandt andet fordi de har større pensionsopsparinger end tidligere.
Sådan lød forklaringen fra HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, da hun tirsdag morgen forklarede til TV2/News, hvorfor pensionisternes feriebudget er steget med 34 procent på ti år.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne