Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Burger, brunch eller en tur på en af Madklubbens 17 restauranter. Det er populært at spise ude. Så populært, at restauranterhvervet fortsætter med at rekordomsætte og sidste år kunne levere et overskud på 44 milliarder kroner - næsten to milliarder kroner mere end året før. Det viser nye tal leveret af Danmarks Statistik på vegne af HORESTA.
Ifølge administrerende direktør for HORESTA Katia Østergaard er massen af restaurantgæster vokset, fordi vi i Danmark tiltrækker flere udenlandske turister end nogensinde, samtidig med at danskerne går mere ud og spiser. Det er med til at skabe ”en positiv spiral”, som hun kalder det.
Katia Østergaard mener, at det først og fremmest skyldes et økonomisk opsving, at vi har flere penge mellem hænderne og i høj grad også bruger dem, men at der også ses en ny trend i danskernes udespisekultur. Hun understreger, at det ikke kun er sulten, der trækker os fra spisestuen til restauranten. Det er selve oplevelsen i at gå ud at spise, men også den bekvemmelighed, der ligger i at få maden tilberedt og serveret af andre og kunne rejse sig op og gå, når man er færdig.
Restauranterhvervet er den største jobskaber i Danmark, og fra 2008 til 2016 er der kommet cirka 40 procent flere beskæftigede i branchen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026