De prestigefyldte Michelin-stjerner for Norden 2025 er netop blevet uddelt ved et stort anlagt show i Odsherred, og det blev en sand festaften for dansk gastronomi, der fik otte nye stjerner og ikke mistede en eneste.

Danmark har nu 52 stjerner fordelt på 38 restauranter. Dertil kommer syv restauranter med en Bib Gourmand – en markant anerkendelse af det gastronomiske niveau over hele landet.

Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA blev interviewet til TV Avisen mandag om Michelin-kåringerne i Odsherred. Foto: DR - TV Avisen

Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA blev interviewet til TV Avisen mandag om Michelin-kåringerne i Odsherred. Foto: DR - TV Avisen

En national styrkeposition
"Dansk gastronomi har gennemgået en vild udvikling over de seneste 10-15 år og er i dag en helt unik ”reason-to-go” for højtforbrugende udenlandske turister. Aftenens mange stjerner bidrager i høj grad til at styrke dette brand," siger HORESTAs konstituerede adm. direktør, Jeppe Møller-Herskind, der deltog ved showet i Odsherred.

Han peger på, at Danmark på bare ni år har fordoblet antallet af Michelin-stjerner. Det er udtryk for en udvikling, hvor gastronomien siden starten af dette århundrede er gået fra niche til national stolthed.

"Det er ikke kun en hyldest til de udvalgte restauranter, men til hele det gastronomiske økosystem, vi har bygget op i Danmark. Bag hver stjerne står et stærkt fællesskab af faglighed og passion – fra kokkene i køkkenerne til de lokale producenter og tjenere, der får det hele til at spille," siger Jeppe Møller-Herskind.

Effekten rækker langt ud over tallerkenen
Stjerneregnen er ikke længere forbeholdt hovedstaden. Over hele landet – fra Bornholm til Nordjylland – skaber gastronomiske fyrtårne både lokal stolthed og international opmærksomhed. Samtidig har topgastronomien været med til at løfte hele udespisescenen og ændre danskernes vaner.

"Vores topgastronomi har bidraget til at skabe en ny kultur for at gå på restaurant blandt danskerne, og det skaber vækst og beskæftigelse langt ud over tallerkenen – på hoteller, hos producenter og i det lokale erhvervsliv generelt," siger Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet

Flere politikere på Københavns Rådhus ønsker nu strammere regler for udlejningscykler, som de mener fylder for meget på fortove og i gader. HORESTA udtalte sig om sagen i TV2 Kosmopol onsdag. Branchen bakker op om, at cyklerne ikke skal være til gene i bybilledet, og arbejder for at informere turister bedre.

Ny ekspertgruppe skal gøre København mere erhvervsvenlig

Københavns Kommune vil gøre det lettere at drive virksomhed i hovedstaden. Derfor har man nu nedsat en ekspertgruppe med tidligere minister Lene Espersen som formand. HORESTA har indstillet Jesper Marcussen fra Pluto Group til udvalget, hvor han skal være oplevelseserhvervets stemme.

Log ind