Danmarks Statistik har i dag offentliggjort de samlede overnatningstal for kalenderåret 2024. Tallene viser, at hotelbranchen i 2024 har oplevet et rekordår målt på antal overnatninger.

Samlet set var der sidste år 19.978.120 overnatninger på de danske hoteller, hvilket svarer til en fremgang på 4,2 pct. i forhold til 2023. Der er faktisk tale om en fordobling henover de seneste 20 år, idet der i 2004 var 9.711.321 hotelovernatninger. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som HORESTA har analyseret.

Det er de udenlandske turister, der har sikret væksten. De er gået frem med 11,8 pct., mens de danske overnatninger er gået tilbage med 0,8 pct.

”De dugfriske overnatningstal bekræfter det mønster, vi har set året igennem. Danmark er fortsat en attraktiv destination, og vores branche er har et stærkt fundament at bygge videre på ind i 2025. Det er en rigtig positiv nyhed for branchen,” siger Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA.


Region Hovedstaden er højdespringer

Ser man nærmere på de regionale overnatningstal, er der markante forskelle. Mens hotellerne i Region Hovedstaden har oplevet en fremgang 5,9 pct. fra 2023 til 2024, har Region Sjælland oplevet et fald på 1 pct. ift. 2023.

”Selvom vi ser vækst på landsplan, er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er alle hoteller i landet, der har mærket effekten. I hovedstaden er der de senere år kommet mange flere hoteller, og det har givet øget konkurrence, ligesom branchen i nogle af landets regioner har oplevet svag tilbagegang,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Nabolande fylder i statistikkerne
Det er især lande som Tyskland, USA, Storbritannien, Sverige og Norge, der fylder godt i overnatningstallene for 2024. Tyskland er igen det største hotelmarked i Danmark målt på antal overnattende gæster. Især på det amerikanske og britiske marked har der været stor vækst. USA er gået frem med 18,5 pct., mens Storbritannien er gået frem med 15 pct.

”Det er turister fra de klassiske nabolande, der fylder godt i overnatningstallene for sidste år. Det vidner om, at Danmark har formået at fastholde sin attraktivitet på de internationale markeder,” siger Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA forventer, at 2025 byder på fortsat vækst – men meget afhænger af udviklingen i verden omkring os.

Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden

InterContinental Hotels Group har annonceret et nyt hotel i Stockholm og ser samtidig Norden som et vigtigt vækstmarked. Hotelkoncernen forventer at udvide sin portefølje yderligere i de nordiske lande.

Historisk hospital kan blive nyt hotelområde

Jeudan har fået det første politiske ja til en lokalplan, der skal omdanne det tidligere kommunehospital i København. Planen åbner blandt andet mulighed for hotel, restauranter og butikker, når Københavns Universitet fraflytter området.

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

Log ind