Fra næste år bliver der bedre mulighed for at tiltrække unge under 18 år med et fritidsjob.
I det nye år træder ny lovgivning om AM-bidraget nemlig i kraft, som betyder, at unge fremover slipper for at betale AM-bidrag frem til udgangen af det år, hvor de fylder 17.
Det betyder, at du som arbejdsgiver i hotel- og restaurationsbranchen skal være særligt opmærksom, når du indberetter løn og feriepenge til Skattestyrelsen.
Vigtigt at sikre opdateret system før nytår
For arbejdsgivere i branchen betyder ændringen, at der ikke skal indberettes AM-bidrag for unge, der i 2026 er omfattet af den nye lovgivning.
Anvender man et lønbureau, kan de tekniske tilpasninger allerede være lagt ind i systemet. Men Skattestyrelsen anbefaler, at virksomhederne kontakter deres leverandør, hvis man er i tvivl.
"Selv små ændringer i lønindberetning kan skabe fejl, hvis man ikke er opmærksom. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne allerede nu får sikret, at deres systemer er opdateret, så afregningen af løn er ajourført fra 1. januar," siger Kaare Friis Petersen.
De nye regler betyder, at unge ikke skal betale AM-bidrag til og med
31. december i det indkomstår, hvor personen fylder 17 år. Eksempelvis skal en person, der fylder 18 år den 1. november 2026, skal derfor altså betale AM-bidrag fra 1. januar 2026.
Vil du vide mere om skat af ansattes løn?
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Taco Bell åbner sin første restaurant i Danmark
09-10-2026
-
Hoteller sætter sommerrekord trods fald i turismen
09-10-2026
-
Regeringen dropper turismeskat men fastholder krydstogtafgift
09-10-2026
-
Aarhus frygter at miste krydstogtgæster med ny afgift
09-10-2026
-
HORESTA roser droppet turistskat men advarer om ny afgift
09-10-2026
-
Core Hospitality ansætter ny salgschef med regionalt ansvar
09-10-2026
-
Go Hotels overtager hotel på NORDø i København
09-10-2026