Fra den 31. maj 2025 er det slut med at betale med 1000-kronesedler i Danmark. Nationalbanken har sat en endelig frist for de ældre pengesedler, herunder den største af dem alle, som i årevis har været i aftagende omløb.
Ifølge Nationalbanken er baggrunden for udfasningen både et lavt forbrug og hensyn til forebyggelse af kriminalitet.
Tjek jeres kontanter og informer gæsterne
HORESTA opfordrer nu sine medlemmer til at være opmærksomme – både i forhold til deres kontantbeholdning og kundernes betalingsvaner.
"Vi anbefaler vores medlemmer allerede nu at informere deres gæster om ændringerne," siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen.
Efter den 31. maj vil de berørte sedler ikke længere være gyldige som betalingsmiddel. De kan dog fortsat indløses i Nationalbanken i op til tre år, indtil den 31. maj 2028.
Undgå at stå med ugyldige kontanter
Nationalbanken har varslet, at omkring 2,4 mio. sedler stadig er i omløb – svarende til en samlet værdi på 2,4 mia. kr. Der er derfor god grund til at være opmærksom på sedlernes gyldighed.
"Det her er endnu et skridt i retning af et mere digitalt samfund, og for mange vil det ikke gøre den store forskel i hverdagen. Men det ændrer ikke på, at man som virksomhed skal være skarp på sine procedurer, så man ikke pludselig står med ugyldige kontanter," siger Kaare Friis Petersen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026